Born: 1969
Academic degree:
PhD (Liszt Ferenc Academy of Music, 2021-2024)
in Philosophy (Eötvös Loránd University, 1989-1995)
in Musicology (Liszt Ferenc Academy of Music, 1993-1998)
University position:
University Assistant Professor
Selected Publications:
PhD Thesis:
Language and musical culture in Hungary in the 1830s
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/molnar_szabolcs/tezis_en.pdf
(Thesen der Doktorarbeit: Sprache und Musikkultur in Ungarn in den 1830er Jahren. https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/molnar_szabolcs/tezis_ger.pdf)
Dissertation in Hungarian:
Disszertáció: Nyelv és zenei műveltség az 1830-as évek Magyarországán
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/molnar_szabolcs
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/molnar_szabolcs/disszertacio.pdf
„Valuska: The Role of the Chorus and the Shades of the Grotesque in Eötvös’s Musical Tragicomedy”. In: Ferrari, Giordano–Laki Péter–Mathon, Geneviève–Ramaut-Chevassus, Béatrice (szerk.): Théâtre musical, théâtre instrumental dans l’œuvre de Péter Eötvös. Párizs: L’Harmattan, 2025.
in Hungarian: „Eötvös Péter posztmodern kórusoperája, avagy a groteszk intonációja a Valuska című zenés tragikomédiában”. Magyar Zene 2024/3, 332–349.
["The place and the spirit. The New Music Studio’s concerts away from the center."]
„A hely és a szellem. Az Új Zenei Stúdió koncertjei a centrumtól távol”. In: Ignácz Ádám (szerk.): A hallgatás terei. A kortárs zene nyilvánossága a Kádár-kori Budapesten. Várható megjelenés: Budapest: Városháza–FSZEK, 2025.
[“Does music criticism have a mission?”]
„Van-e a zenekritikának feladata?” In: Bárány Tibor; Rónai András (szerk.) Az olvasó lázadása?: Kritika, vita, internet. Budapest, Magyarország, Pozsony, Szlovákia: József Attila Kör, Kalligram, Pesti Kalligram, (2008) pp. 120-132. , 13 p.
[” ’I am looking for the word', or how criticism reflects on new phenomena.”]
„Keresem a szót”, avagy miként reflektál a kritika az újdonságra.” Conference presentation (14. 03. 2013)
http://zti.hu/files/mza/docs/Jeney70/Jeney70_MolnarSzabolcs_Keresem_a_szot.pdf
[“...Cleverly Forming Technical Terms”: Musical Terminology, Debate, and Character Assassination]
„...Mesterszóknak okos formálása”: Zenei terminológia, vita és karaktergyilkosság, 1831-1832”, Magyar Zene, 53 : 3 pp. 263-276. , 14 p. (2015)
[“Ferenc Kállay and the beginnings of Hungarian opera aesthetics”]
„Kállay Ferenc és a magyar operaesztétika kezdetei”, Zenetudományi dolgozatok, 2017-2018. pp. 157–176. ISSN 0139-0732. BTK Zenetudományi Intézet, Budapest, 2019.
[“The Controversies Surrounding the Opera House in the Years Before Bartók’s Bluebeard’s Castle”]
„Budapesti operaklíma A kékszakállú herceg vára előtti években”, BTK ZTI 20–21. Századi Magyar Zenei Archívum, 2021
https://doi.org/10.23714/mza.10017_NKFIH_123819, Conference presentation (07. 05. 2021.)
Music criticism, music journalism
His writings have appeared in the magazines Muzsika, Színház, Magyar Narancs, Gramofon. He can be heard regularly in various programs of the MR3-Bartók Broadcast. As a music critic, his main area of expertise is contemporary Hungarian and foreign classical music.
Titles recorded in MTMT:
https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10029689&view=simpleList
Teaching activities:
1999-2004, Secondary School of Városmajor (Városmajori Gimnázium), History of Music
2004-2006, The Faculty of Music at the University of Debrecen, History of Music
2006- , Eszterházy Károly Catholic University, Faculty of Music, History of Music, History of Opera, Literature of Chamber and Symphonic Music
2006- , Bartók Béla Secondary School of Music, Instrument Making and Repair, History of Music
2017- , Liszt Ferenc Academy of Music, History of Western and Hungarian Music, Interpretation Analysis, Methodology of Teaching Music History, Music Criticism
Other activities:
composing music, movie score
https://info.bmc.hu/zeneszerzok/376-molnar-szabolcs
Membership:
2010- Member of the board of the Hungarian Musicology Society
Contact:

