Péter György Csobó

Doctoral School, Musicology Department

Aesthetics, DLA Seminar, Music Aesthetics

Born: 1969, Ózd

Academic degree:
PhD in Philosophy (title of doctoral dissertation: Theories of the Phenomenology of Music. The philosophical reflections of hearing from sensorial sounds to identical musical work of art) 2005

University position:
Senior Research Fellow at the Musicology Department
Member of the Central European Music Research Group

Studies:
1989–1994: University of Debrecen, Faculty of Humanities; Philosophy
1988–1993: University of Debrecen, Faculty of Humanities; History
1983–1987: József Attila Grammar School (Ózd)

Scholarships:
2009: „Babits Mihály” Translation Scholarship
2001: University of Vienna, Department of Musicology, Research Scholarship of the Hungarian - Austrian Action Foundation (AÖU)
1997–1998: Free University of Berlin, Institute of Philosophy, DAAD Scholarship
1993–1994: Ruhr University of Bochum, Faculty of Humanities; Philosophy, Tempus Scholarship

Teaching and professional activities:
courses in aesthetics, philosophy of art, music aesthetics, philosophy and film theory
2008- : Liszt Ferenc Academy of Music (BA, MA, PhD, DLA)
1994–2023: University of Nyíregyháza, Department of Philosophy (BA, MA)
2007–2018: Pázmány Péter Catholic University, Department of Aesthetics (BA, MA)
2008–2023: occasionally: University of Debrecen (MA, PhD), Milton Friedmann University (MA)

Selected publications:

Journal articles
„Szelíd és fenséges vadak (C. Cogitore Les Savages c. videójának poszkoloniális olvasatai)” [Gentle and Sublime Savages. Postcolonial Reading of C. Cogitore's Video Les Savages)] In: Ajtay-Horváth, Magda; Tukacs, Tamás (szerk.) Kereszt/eződések: Válaszutak és metszéspontok a kultúrában és a történelemben. Nyíregyháza, 2023. pp. 21-41.
„Fiziognománia és antifiziognómia. Lichtenberg és a »fragmentum-vita«” [Physiognomy and Anti-Physiognomy. Lichtenberg and the “Fragment Discussion”] In: Verso, 2020/2. [2021], pp. 13-60. online: journals.lib.pte.hu
„Autonómia és kimondhatatlanság. Zenefilozófia és zenetudomány határmezsgyéiről” [Autonomy and Ineffability. About Demarcations of Philosophy of Music and Musicology] In: Magyar Zene, XLVIII. évf., 3. sz., (2010), pp. 277-293.
„Zene és szemlélet” [Music and Intuition] In: Magyar Zene, XLVI. évf., 3. sz., (2008), pp. 441-450.
„Il castrato. A testcsonkítás gender alapú, zenetörténeti és médiaelméleti aspektusairól” [On the Gender-based, Music-historical and Media-theoretical Aspects of Mutilation] In: Vörös Postakocsi, II. évf. 1. sz., (2008), pp. 33-46. (Újraközlés: In: Replika 2011/4. 77. sz., pp. 173-186.)
„Utószó Eduard Hanslick: A zenei szép c. kötetéhez” [Afterword to the Hungarian translation of the book Eduard Hanslick: On the Musically Beautiful: A Contribution Towards the Revision of the Aesthetics of Music] Budapest: Typotex, Bp., 2007. pp. 245-327.
„Az érzéki hangoktól a hangérzetekig. A zene fenomenológiájának előtörténetéhez” [From Sensual Sounds to Sound Sensations. For a Prehistory of the Phenomenology of Music] In: Vulgo, VI. évf., 1-2. sz., (2005), pp. 196-213.

Translations:
Richard Wagner: Elméleti írások. [Selected Musical Writings] Budapest: Rózsavölgyi 2020.
Albrecht Wellmer: Esszé a zenéről és a nyelvről. [Essay on Music and Language] Budapest: Rózsavölgyi, 2019.
Theodor W. Adorno: Az új zene filozófiája. [Philosophy of New Music] Budapest: Rózsavölgyi, 2017.
Eduard Hanslick: A zenei szép. Javaslat a zene esztétikájának újragondolására. [On the Musically Beautiful: a Contribution Towards the Revision of the Aesthetics of Music] Budapest: Typotex, Bp., 2007.
Zene és Szó. Zeneesztétikai szöveggyűjtemény. [Music and Word. Music aesthetic text collection.] Nyíregyháza: Bessenyei, 2004. [translations and studies]

Complete list of publications:
m2.mtmt.hu

Selected conferences, workshops and lectures:
Intermediális kereszteződések Hoffmann A Fermáta c. elbeszélésében. [Intermediality in Hoffmanns Novel The Fermata] 2018. 06. 07. „Zenéről szólva: megközelítések, módszerek, eredmények” c. konferencia MTA BTK ZTI
Zene és jelentés.
[Music and Meaning] 2012. június, az Erasmus Kollégium Zenetudományi Tagozatának workshopja, ELTE, Filozófia tanszék
Thomas Mann és Adorno. 2011. 05. 04. DE, Irodalomtudományi doktori iskola
A „nyelvszerűség” fogalma Adorno zenefilozófiájában. [The Concept of the „Language-Charater” in Adornos Philosophy of Music] 2010. 06. 10. „Zene és szó”. (Erasmus Kollégium Zenetudományi Tagozat, 3. konferencia, Bp., ELTE)
Adorno esztétikájáról. [About Adornos Aesthetics] 2010. 05. 05. Moholy-Nagy Iparművészeti Egyetem, Budapest
Lehet-e a zenének filozófiája? Az autonómia probléma. [Is There Such a Thing as Philosophy of Music? On the Problem of Autonomy] 2010. 02. 16. Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, „Kedd délutáni zenetudomány”
A hang médiaelméleti kérdései. [Media theory issues of sound] 2006. 11. 03. Nyíregyházi Egyetem, Magyar Tudomány Napja, szekcióülés.
Logosz és aiszthézisz konfliktusa E. Hanslick A zenei szép c könyvében. [The Conflict between Logos and Aisthesis in E. Hanslick's Book On Musical Beauty] 2005. 06. 21-22. „Zene és irodalom a 18-20. században” (ELTE Összehasonlító Irodalomtudományi Tanszék és a Képzőművészeti Egyetem Médiakutatási Intézet konferenciája)
Eduard Hanslick és a formaesztétika. [Hanslick and the Aesthetic of Form] 2003. ősz, DAB székház, Debrecen, Vulgo Szalon.
Adorno zenefilozófiájáról. [Adorno's Philosophy of Music] 1999. ősz, Debreceni Egyetem, Multidiszciplináris PhD iskola.

Contact:
csobopgy[at]gmail.com